בית חולים 10

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כתובת: דרך הים, חיפה (סמוך למסעדת מקסים).

טלפון: 04-8300300.

בעלות: צבא הגנה לישראל (מפקדת קצין רפואה ראשי).

………………………………….

כדי להבין את ההיסטוריה של בית חולים 10, צריך לחזור כמה שנים אחורה ולדבר על בית החולים האיטלקי. בשנת 1907, נוסד בית החולים האיטלקי. המקימות היו נזירות פרנציסקניות, ותחומי ההתמחות המרכזיים: אונקולוגיה, כירורגיה ואורתופדיה. בית החולים נוסד כבית חולים עבור אוכלוסיות הזקוקות לטיפול במזרח התיכון, ובעיקר איטלקיים- אשר רובם ככולם הגיעו לארץ הקודש במסגרת מסעות הצליינות.

בית החולים האיטלקי בחיפה הוקם באותה נשימה עם בתי החולים בנצרת ובירושלים, ושימש במשך שנים רבות כמוסד היחידי בצפון ישראל שהתמחה בכירורגיה. בשנות ה-30 של המאה ה-20 הוא עבר למעונו הנוכחי- שדרות המגנים שבחיפה, ועשור אחר כך הופקע והפך למעשה לבית חולים צבאי.  כמה שנים לאחר מכן, חזר לשמש את האוכלוסייה האזרחית, כשבית החולים הצבאי עדיין פועל בעבור חיילי הצפון.

בית חולים זה, הידוע בתור בית חולים 10 (או מרפ'א צפון), משמש עד היום כבית חולים צבאי לכל דבר ועניין. גם אם פעילותו צומצמה באופן ניכר בשנים האחרונות, אין להתעלם מחשיבותו ומעמדו בנוף הרפואי של צה'ל במשך שנים על גבי שנים.

בית החולים 10 כיום

בית החולים 10 משמש כיום כמרפאה אזורית הפועלת עבור החיילים המשרתים באזור הצפון. הכניסה אליו, לכן, נעשית אך ורק על מדים, ומותנית בהצגה של תעודת חוגר. אזרחים הבאים ללוות את החייל אינם יכולים להיכנס, וכך גם אזרחים מן המניין, כמובן.

במקום מוענקים טיפולים רפואיים מקיפים לחיילים, אשר חולשים על כל היבטי הרפואה: רפואה כללית, אורתופדיה, אף אוזן גרון, רפואת עיניים ועוד. מיותר לציין שהטיפול הרפואי כולו מותאם למערכת הצבאית, כשכל החלטה של הרופא הצבאי משפיעה ישירות על שירותו של החייל בצה'ל.

מעבר לרופאים הצבאיים, צוות בית החולים כולל גם לא מעט חיילים בתפקידי הסיוע, המנהל, הארגון וכן הלאה.

שנות ה-2000: שינוי במדיניות הרפוא בצה'ל

החל מהקמתו, שימש בית החולים כתובת 10 לאלפי חיילים המשרתים בחיפה ובערי הצפון הסמוכים לה. המענה הרפואי היה מקיף, וכלל גם שיתוף פעולה עם היחידות השונות, במסגרתו הובהלו חיילים לבית החולים בשעות חירום או מצוקה. כתוצאה, מערך שלם בבית החולים הוקדש לכוננות או למצבים רגישים המערבים חיילים.

בשנת 2006, החל בחיפה ובמקומות אחרים בישראל ניסוי ראשון מסוגו בצבא ההגנה לישראל. מטרת ניסוי זה הייתה להעביר את הטיפולים הרפואיים לגורם אזרחיים- אלו הם מרכזי "ביקורופא"– ולצמצם את פעילותן של המרפאות האזוריות הצבאיות, ובכלל זה בית חולים 10.

החלטה זו צמצמה באופן מהותי את פעילותו של בית החולים 10. נקבע כי במסגרת שיתוף הפעולה עם ביקורופא יקבלו החיילים טיפול בביתם או במרכזי הטיפול לרפואה דחופה. בית החולים 10 ייפעל רק בשעות היום והצהריים (ובימי שישי עד שעות הצהריים), כשבשאר הזמן יהיה סגור.

יש לציין כי גם לאחר ההפרטה צפוי בית החולים 10 לשמש בעיתות חירום, וכן בשעות שהוגדרו מעלה.

הסיבה להפרטה: מחסור ברופאים

זה לא סוד שחיל הרפואה מתמודד כבר שנים עם מחסור חמור בכוח האדם, ועם תלונות מצד חיילים על טיפול רפואי לקוי הניתן להם. מעבר לכך, הסבירות הייתה שהשינוי החדש למעשה יימנע מחיילים להגיע למרפאה האזורית בתואנות שווא על מנת לקבל חופשה מהצבא ("גימלים"), וכן יחסוף לצבא כסף רב על שליחת חיילים למיונים.

ההערכה היא שהעברת חלק גדול מהטיפולים הרפואיים לחברת הפרטית המובילה בארץ בתחום זה יקטין את העומס וישפר את השירות הרפואי לחיילים.

 

אולי יעניין אותך גם:

מי מורשה לעסוק ברפואה בישראל? – על הדרך לחלוק הלבן הנכסף

לכל שאלה או בקשה התכתבו איתנו כאן

פורטל שירותי בריאות בישראל

אתר בתי חולים בישראל מאפשר לכם לקבל מידע מדוייק ומהימן אודות כל בתי החולים הפועלים בישראל, המחלקות בבתי החולים, התמחויות מיוחדות במסגרת כל בית חולים ומידע שימושי נוסף. המידע באתר מסודר בצורה יעילה ונוחה לחיפוש, המאפשרת לכם לקבל את כל המידע הדרוש לכם.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן